Dag 3. Den lykkelige dagen - endelig på veien

28. juli 2011. Chicago --> Springfield Illinois, 300 km.

Det er godt å komme i gang med det vi egentlig kom hit for, nemlig å kjøre stor motorsykkel fra Chicago til Los Angeles. Og dette er skikkelig stort. Vi har gledet oss lenge til å komme i gang. Og sykkelen er stor, - tørrvekten er 420 kg slik at hele ekvipasjen veier nærmere 600 kg når vi begge sitter på med litt bagasje.

Skal jeg tørre å sette meg på den?

Sykkelutleveringen gikk fort og effektivt. Deretter en kjapp gjennomgang sammen med en mekaniker. Vi fikke det vi hadde ønsket oss, nemlig en Harley-Davidson Electar Glide. Vi er tre par og alle kjører Electra, mens de 'ensomme' må nøye seg med Heritage eller Road King. Ikke for det, det er en nydelig sykkel selvom de som kjører som liker "rasere" synes at en Harley er som å kjøre semitrailer. Like fullt føler vi oss etter hvert ganske små når vi kommer ut på motorveien med mange filer og svære semitrailere på alle sider.

Så er vi i gang.

Så en gjennomgang av formasjonen, plasser ble tildelt/valgt. Aller først i kortesjen ligger følgebilen med våre to hyggelige guider Janne og Mona. Rett bak følgebilen kjører våre to svenske venninner Kina og Maud. Vi sitter som nummer 5 i kortesjen. Kjøreturen startet på Interstate (motorvei) i regnvær og 24 grader. Natten før var det himmelsk tordenvær og en skikkelig floing. Var oppe på natten og tittet ut gjennom vinduet. Det så ille ut med regn og torden. Kunne dette gå bra?  Lettere på morgenen, men vi grudde oss litt. Tross regnværet gikk det greit og ut over dagen kom sola og varmen. Underveis fikk vi 36 grader og da føltes livet herlig.

Følgebilen er et være eller ikke være. I bilen finnes en stor isboks fylt med vann og Cola. Vi kjører ca en time i strekk og så er det en kort pause der vi kan forsyne oss med drikke, Stoppene kombineres ofte med besninfylling og dobesøk på bensinstasjon.

Tine i baksetet er fotograf

Damene lengst fremme kjører som om de aldri skulle ha gjort noen annet. Derimot litt kluss med formasjonen blant oss gutta lenger bak. Utfordringen er å få med seg alle gjennom tettsteder med mange lyskryss. Vi oppleved å miste en del av kortesjen og det tok en halv time å finne dem igjen. Men vi lærte masse. Med sol og varme ut over dagene gikk det bedre og bedre. Vi lærte å holde litt tettere avstander slik at det ikke ble så langt fra første til siste sykkel. Enklere å holder oversikt og få alle med seg gjennom tettsteder og lyskryss.

Som sagt gikk starten på Interstate og etter hvert over på 'Mothers Road' - Route66. Kjøremessig ikke veldig utfordrende. Route66 kan være litt slitt og humpete underveis, men det er jo dette vi er kommet for å oppleve. Det går pent og pyntelig. Vi passerte mange av stedene, - Romeoville, Joliet, Gardner, Lincoln, Pontiac, Atlanta, Bloomintom osv osv. I Joliet spiser vi før første lunsj ute på landeveien og i Pontiac stopper vi på et Route 66 museum hvor det blir tatt de første bildene av gjengen.

Dag 4, allerede på den andre kjøredagen får vi tourens lengste etappe med  med 546 km.

Klar for tur

Klar for tur

Vi har fått utlevert de store syklene og er klar for tur
Siste sjekk

Siste sjekk

Tine sjekker at alt er i orden sammen med mekanikeren
Da er vi endelig i gang på Route 66

Da er vi endelig i gang på Route 66

Da er vi igang på Route 66 med første kjøredag
Utsikt fra baksetet

Utsikt fra baksetet

På vei til Springfield, Illinois
Arbeiderbolig

Arbeiderbolig

Slik bodde arbeiderne under byggingen av Route66
Pontiac, Illinois

Pontiac, Illinois

Stopp i Pontiac for å besøke Route66 museete der
Lunsj i Joliet

Lunsj i Joliet

Kommer ikke maten snart?
Første kjøredag unnagjort

Første kjøredag unnagjort

Godt å ta seg et kjølende bad etter første kjøredag.
Springfield, Illinois

Springfield, Illinois

Første kjøredag er over og det er snart rosignal. En tøff dag i morgen

Med vennlig hilsen
Tine og Magnar
Springfield, Illinois

Dette er bare en testmodul - ikke bry deg om denne

  • Lorem ipsum

    Lorem ipsum

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

    Les mer

  • Non dignissim

    Non dignissim

    Aliquam in ligula tristique, ullamcorper enim nec, lacinia risus.

    Les mer

  • Suspendisse nisi

    Suspendisse nisi

    Nullam rutrum viverra lacus, vel blandit libero scelerisque tempus.

    Les mer

  • Venenatis arcu

    Venenatis arcu

    Aliquam dapibus urna eget erat sagittis, at dignissim est interdum.
  • Cursus tortor

    Cursus tortor

    Vivamus enim odio, sagittis at leo non, bibendum egestas tellus.
  • Aliquet ipsum

    Aliquet ipsum

    Duis dictum at quam nec placerat. Aenean blandit felis eu aliquam condimentum.
  • Quisque posuere

    Quisque posuere

    Proin luctus interdum posuere. Integer sit amet enim rhoncus, egestas odio eget, cursus justo.
  • Vestibulum ac ante

    Vestibulum ac ante

    Sed quis tortor quis dui venenatis euismod eu quis erat.
  • Quisque bibendum

    Quisque bibendum

    Duis pulvinar enim lobortis eros vulputate, vel feugiat urna viverra.
  • Quisque sem

    Quisque sem

    Pellentesque quis purus sed nibh vulputate sagittis vitae a velit.
  • Proin eleifend

    Proin eleifend

    In dictum, libero et ultrices auctor, justo ipsum fringilla libero, vitae gravida arcu justo vel erat.
  • Donec eget

    Donec eget

    Integer ligula nulla, laoreet a felis ut, viverra varius nibh.
  • Quisque ac

    Quisque ac

    Mauris condimentum turpis ante, eget sollicitudin ante lobortis aliquet.
  • Dui vitae

    Dui vitae

    Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry.
  • Dolor rhoncus

    Dolor rhoncus

    Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s
  • Arcu sagittis

    Arcu sagittis

    Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text.
  • Dollar tegn

    Dollar tegn

    It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old.
  • Nisi lectus

    Nisi lectus

    It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old.
  • Nec quam

    Nec quam

    It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old.
  • Mauris leo

    Mauris leo

    It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old.