Chicago

Chicago

På nært hold dagen før dagen

Vår andre dag i Chicago går til å besøke mange severdigheter i byen. Dette er byen til blant annet Obama, Operah Winfrey, Louis "Satchmo" Armstrong og Al Capone.

En illeluktende sump? Nei, absolutt ikke.

Chicago på nært hold. 28. juli 2011.

Illeluktende?

Det er akkurat det Chicago er, eller var. Eller for å være mer presis er byens navn en utledning fra det lokale navnet Shikaakwa på indianerspråket som nettopp betyr "en ille løkluktende sump". Opprinnelig var dette et sumpområde ved Michigansjøens bredd som selv indianerne mislikte, men senere er altså byen blitt USA's tredje største by. I dag kjent som Barack Obama's hjemby. Og hvem har vel ikke hørt om Alphonso "Al" Capone. Byen tar godt vare på sine ikoner som har gjort byen så kjent på godt og vondt.  Eller hvis noe er kaotisk enten her eller der så er det gjerne "helt Chicago". Byen har offisielt 2,7 mill innbyggere, men inklusiv forsteden er det ca 10 mill.

Opp i skyene blant alle skyskraperne.

 I dag har vi tråkket byen gatelangs. Vi har vært oppe i Williams Tower, - eller bedre kjent som Sears Tower. Dette er den høyeste bygningen i Chicago og en av verdens høyeste for ikke så lenge siden. Senere på dagen ble det båttur Chicago river som smyger seg midt i sentrum blant alle skyskraperne. Guiden på båten ga oss en innføring i alle skyskraperne og skapernes berømte bakgrunn. Og byen er faktisk helt fantastisk. Borgermesteren skal visstnok være kritisert for de økonomiske prioriteringene fordi at han skal ha brukt for mye penger på renhold og miljø.

Marylin Monroe med det flagrende skjørte.

Vi har vært i Millenium park med den berømte "speilkula". Se bildet øverst i artikkelen fra speilkula i Millenium Park. Og vi har vært å sett på statuen av Marilyn Monroe med det berømte flagrende skjørtet. Jeg tror at de fleste turistene ønsker å bli fotografert under skjørtet til Marilyn.

Det er mye å se, men tiden strekker dessverre ikke til å få med seg alt. Håper vi kan komme tilbake en dag og bruke noen dager for å utforske byen enda mer og finne de berømte stedene fra gangstertiden som har gjort Chicago mer berømt enn det som finnes i byen i dag.

Historic Route66 Begin.

Og vi har selvfølgelig vært og sett på det opprinnelige "Beginning point" hvor denne berømte veien Route66 startet. Vår Route66 "beginning point" er litt i utgangen avbyen  slik at vi slipper å kjøre i trafikkaoset i Chicago. Skulle jeg enda en gang ha kjørte Route66, men denne gang alene så ville jeg ha startet her. Men det er vel tvilsomt, eller det får bli en annen gang for ikke å være altfor pessimistisk.

Lou Mitchells kafe for å sjekke kjøreforholdene vestover.

I nærheten avd et opprinnelige begin ligger Lou Mitchells kafe der man var innom før man startet for å få siste nytt om kjøreforholdene vestover. Der fikk man også siste nytt fra California. Den gang var dette en lang reise med tildels dårlige veier så det vra greit å være så forberedt som mulig.

Chicago ligger ved bredden av Michigansjøen, en av de store "lakene" i nordamerika. Hvor sinnsykt store disse sjøene faktisk er får man et inntrykk når man kommer med fly til Chicago. Det tar faktisk 1,5 timer å fly over fra Michigansjøen kommer til syne og vi lander. Og det ligger mange andre millionbyer langs strendene. Fra bredden av Michigansjøen i Chicago er det ikke mulig å se over til den andre siden. Mesteparten av sjøen er islagt om vinteren med variasjoner år til år.

Les om den første ordentlige dagen, vår første kjøredag på Route 66

Fra en kjølig kveld i går og en lite oppløftende morgen med regnskur i morres, så kom varmen til de grader i løpet av dagen. Lummert, fuktig og hett. Noen fortalte 36 grader. I kveld er det torden og regn. Værmeldingen lover ikke godt for den første kjøredagen i morgen som er planlagt å starte ca kl. 10:30. Første etappe er til Springfield. 300 km på interstate for det meste, men også noe orginal Route 66. Værmeldingene er ikke helt optimale slik at vi må nok på med regntøyet i begynnelsen. Men vi må tåle det også for det er jo en utendørs "sport" vi skal drive. Lenger vest blir det helt sikkert hett og tørt. Forrige gruppe meldte om 48 - 53 grader i skyggen på deler av turen. Dessuten skal vi gjennom steder der siste regnbyge var i oktober i fjor.

Ellers har vi det bra. Gubben klager til stadighet over at det blir altfor mye mat altfor ofte. Vi får en aning om hvorfor mange amerikanere er ualminnelig velfødde.

Hilsen
Tine og Magnar fra Chicago


Reisefeber - drømmen om Amerika

Tirsdag 26. juli 2011

Så er reisedagen kommet. Aldri har jeg gledet meg sånn til en ferie som denne gangen. Håper Tine også gleder seg selvom jeg kan spore en viss spenning. Men hun har forberedt seg lenge og det er et godt tegn.

Dag 1. En Lang Reise

Vi har endelig kommet frem til Chicago etter en lang reise med tog fra Trondheim til Gardermoen og videre via Amsterdam til Chicago. Ikke meget å berette fra selve flyreisen. Men allerede denne lange reisedagen opplevde vi masse.

Dag 2. Chicago på nært hold

Sump? Det er akkurat det Chicago er, eller var. Eller for å være mer presis er byens navn en utledning fra det lokale indianerspråket som nettopp betyr "en ille løkluktende sump". Opprinnelig var dette et sumpområde ved Michigansjøens bredd som selv indianerne mislikte, men senere er altså byen blitt USA's tredje største

Dag 3. Den første ordentlige dagen - endelig på veien!

28. juli 2011. Chicago - Springfield Illinois, 300 km.

Det er godt å komme i gang med det vi egentlig kom hit for, nemlig å kjøre stor motorsykkel fra Chicago til Los Angeles. Tine tar en titt på kjøretøyet som skal bringe oss trygt til LA.

Dag 4 får vi turens lengste etappe

Allerede den andre kjøredagen får vi den aller lengste etappen så i dag skal vi fåkjørt oss. Utfordrende nok, både på grunn av lengden og heten, og fortsatt liten trening i å kjøre langt. I dag blir det 546 km.

Dag 5 med inspirasjon til "Cars filmene"

Som vanlig er det opp kl. 06:00 også i dag og så en enkel frokost. Etter frokost er det bare å forlate rommene. Fantastsik opplegg fra arrangøren. Innsjekk på ved ankomst er gjort på 5 minutter for alle. Utsjekk går like raskt fordi at er bare å legge igjen nøkklekortet på rommet, hive inn bagasjen i følgebilen og hoppe på sykkelen.

Dag 6. Nok en lang kjøreetappe

Aner vi litt kjedsomhet? Både ja og nei. Mye var planlagt denne dagen men så er det søndag og mye er stengt. Men kjøreturen er i hvertfall på fine Route66 veier mot Oklahoma City. Byen tar vi fint til tross for mange rødlys gjennom. Herfra gleder vi oss til Clinton med verdens største Route66 museum .....

Dag 7 når vi The Midpoint - Vi er halvveis

Kvelden i går ble avsluttet på Big Texan Steakhouse hvor vi overvar en nordmann som prøvde seg på en 2,2 kg biff og tilbehør. Det gikk ikke helt inn fordi at den modige selvmordskandidaten ga opp ved 1,4 kg biff og tilbehør. En prestasjon det også. Dagen starter med big texan en breakfast på samme sted. Heftige saker all denne maten i USA.

Dag 8 og endelig litt svingkjøring

Tine kommenterer:
"It's not the destination. It's the ride"
I dag har vært en utrolig spennende dag, i alle fall for undertegnede som er en meget fersk og uerfaren passasjer på motorsykkel.

Dag 9 og et vanvittig uvær

Så møtte vi veggen, - ikke bokstavelig, men værmessig. De siste par dagene har vi opplevd skiftende temperaturer med plutselig fall på 20 grader i løpet av en halv time for dernest en like plutselig temperaturstigning...

Dag 10 - Standin´ on a corner in Winslow Arizona

Glemt er uværet fra i går selvom værmeldingen for dagen i dag var lite oppløftende. Men vi fikk en helt fanatstisk dag på Harley'en gjennom 400 km. Vi nådde 40 grader ut på dagen til tross for en hustrig start på morgenen på rundt 15 grader

Dag 11 - Grand Canyon

Når man rieser fra sted til sted, dag for dag så blir man ganske drillet i å pakke opp om kvelden og pakke ned om morgenen før frokost og avreise. Vi ankommer til bostedet til forskjellige tider og mye skal gjøres i løpet av kort tid...... Derfor er det godt med en hviledag en hviledag i Williams på en så lang reise.

Dag 12. Eselbyen og Hoover dam og ankomst Las Vegas

Vi dundra inn i Las Vegas på vei fra Williams i lav kveldsol og 46 graders varme. De siste to timene før Las Vegas var slitsomme mest på grunn av varmen og dernest tett trafikk og mange lyskryss inn til storbyen. Det er liksom noe annet å sitte i et lyskryss under hjelmen enn å sitte i en bil med aircondition.

Dag 13. Las Vegas, - "Syndenes by"

Om denne byen kan en vel si at den er mer en tilstand enn et sted. Alt er organisert rundt casinovirksomheten. I hvert hotell, i hver restaurant og bar, i hvert kjøpesenter er det casinoer. Der er det en evig støy, fra musikk og maskiner.....

Dag 14 og Los Angeles, California - målet er nådd

Vi er kommet til Los Angeles, California. Ingen uhell bortsett fra en punktering. Målet er nådd noe som betyr et mål mindre, men det betyr ikke at det er tapt.

Dette er bare en testmodul - ikke bry deg om denne

  • Lorem ipsum

    Lorem ipsum

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

    Les mer

  • Non dignissim

    Non dignissim

    Aliquam in ligula tristique, ullamcorper enim nec, lacinia risus.

    Les mer

  • Suspendisse nisi

    Suspendisse nisi

    Nullam rutrum viverra lacus, vel blandit libero scelerisque tempus.

    Les mer

  • Venenatis arcu

    Venenatis arcu

    Aliquam dapibus urna eget erat sagittis, at dignissim est interdum.
  • Cursus tortor

    Cursus tortor

    Vivamus enim odio, sagittis at leo non, bibendum egestas tellus.
  • Aliquet ipsum

    Aliquet ipsum

    Duis dictum at quam nec placerat. Aenean blandit felis eu aliquam condimentum.
  • Quisque posuere

    Quisque posuere

    Proin luctus interdum posuere. Integer sit amet enim rhoncus, egestas odio eget, cursus justo.
  • Vestibulum ac ante

    Vestibulum ac ante

    Sed quis tortor quis dui venenatis euismod eu quis erat.
  • Quisque bibendum

    Quisque bibendum

    Duis pulvinar enim lobortis eros vulputate, vel feugiat urna viverra.
  • Quisque sem

    Quisque sem

    Pellentesque quis purus sed nibh vulputate sagittis vitae a velit.
  • Proin eleifend

    Proin eleifend

    In dictum, libero et ultrices auctor, justo ipsum fringilla libero, vitae gravida arcu justo vel erat.
  • Donec eget

    Donec eget

    Integer ligula nulla, laoreet a felis ut, viverra varius nibh.
  • Quisque ac

    Quisque ac

    Mauris condimentum turpis ante, eget sollicitudin ante lobortis aliquet.
  • Dui vitae

    Dui vitae

    Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry.
  • Dolor rhoncus

    Dolor rhoncus

    Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s
  • Arcu sagittis

    Arcu sagittis

    Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text.
  • Dollar tegn

    Dollar tegn

    It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old.
  • Nisi lectus

    Nisi lectus

    It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old.
  • Nec quam

    Nec quam

    It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old.
  • Mauris leo

    Mauris leo

    It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old.